Home Móda a Styl Nejhranější opera světa La traviata se vrací na jeviště Divadla Antonína Dvořáka

Nejhranější opera světa La traviata se vrací na jeviště Divadla Antonína Dvořáka

114
0
SHARE

V historii NDM bude La traviata inscenována již po třinácté. Od roku 1922, kdy se dirigentské taktovky ujal František Kubina v inscenaci Rudolfa Fejfara, uplynulo téměř sto let, během kterých se tento nestárnoucí titul takřka nepřetržitě držel na ostravském jevišti ve více jak čtyřech stovkách představení.

Nejhranější opera světa vznikla díky výrazně autobiografickému románu Alexandra Dumase ml., který v něm na pozadí úchvatného světa pařížských večírků poloviny 19. století líčí svou nešťastnou lásku ke slavné a bohatě vydržované kurtizáně – dámě s kaméliemi. „Jeho srdcervoucí příběh o skandální aféře mezi ‚padlou‘ ženou a mladým šlechticem se stal okamžitě populárním. Verdiho zaujal svým provokativním společenským tématem v době, kdy udržoval pro okolí neméně kontroverzní nemanželský poměr. Vzniklo strhující hudební zpracování nesoucí název La traviata (Zbloudilá), které po úspěchu Rigoletta a Trubadúra přineslo Verdimu konečný triumf,“ říká dramaturgyně opery Eva Mikulášková.

Role režisérky se ujala Bohuslava Kráčmarová, která od roku 2001 působí v Národním divadle moravskoslezském jako asistentka režie a inspicientka opery a baletu. Režírovala například ve Slezském divadle v Opavě Pucciniho Tosku a pedagogicky působila na Institutu pro umělecká studia Ostravské univerzity. „Jsem šťastná, že mi byla udělena pocta režírovat La traviatu. Nesčetněkrát jsem se s Traviatou-Violettou inscenačně setkávala a vždy mě na ní zajímala její dvojí tvář. To, že ji vidíme jako lehkomyslnou kurtizánu, která ve společnosti flirtuje s každým, ale také sledujeme její přerod, kdy je následně schopna upřímného citu. Díky němu ztrácí vše, co získala, a zůstává jí jen láska a povýšení do určité duševní šlechetnosti. Tento přerod je zásadní, a proto jsme se kvůli širšímu emocionálnímu sdělení rozhodli otevřít tradiční škrty v áriích,“ uvádí režisérka. „Hudba by pro operního režiséra měla být vždy alfou a omegou. Verdiho hudba je poplatná době, kdy se život pařížské kurtizány odehrál a kdy z něj vznikl románový příběh a opera, tedy atmosféře i způsobu života poloviny 19. století. Vizuálně proto respektujeme dobovou módu a scéna se nám barevností i stylem propojí s hledištěm divadla,“ dodává.

Premiéra opery bude uvedena v hudebním nastudování Roberta Kružíka: „Jedná se o dílo, které spadá do kategorie operních evergreenů a jiná než tradiční interpretace takovýchto děl je tudíž pro inscenátory velmi nesnadná. Dirigent předstupuje před orchestr, který toto dílo interpretoval snad ve stovkách představení, a snaží se mu vtisknout své vlastní pojetí. Pevně doufám, že společnými silami a se skvělými sólisty vytvoříme působivou inscenaci.“ Tento úkol má i druhý dirigent a zároveň i sbormistr inscenace Adam Sedlický. Kostýmy pro inscenaci navrhla Alena Schäferová a scéna je dílem Michala Syrového.

V hlavních rolích vystoupí makedonská sopranistka Milena Arsovska a talent ostravské mladé generace Veronika Holbová (Violetta Valéry), dlouholetý sólista opery NDM, italský tenorista Luciano Mastro a Martin Šrejma, sólista pražského Národního divadla (Alfredo Germont). Giorgia Germonta ztvární přední čeští barytonisté Martin Bárta či Jiří Hájek, ale také Svatopluk Sem, který byl za ztvárnění této role vyznamenaný Cenou Thálie 2017. V roli Violettiny konkurentky Flory Bervoix se můžete těšit na ostravskou mezzosopranistku Annu Nitrovou a sólistku Opery Národního divadla v Praze Michaelu Zajmi (Kapustovou).

Premiéry opery se uskuteční 3. a 5. května v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.

Nenechte si také ujít doprovodnou akci k premiéře:
• 2. května 2018 v 16.00 hodin v Knihovně města Ostravy – sál hudebního oddělení

OPERNÍ SIRÉNY 16. – Verdi a italská opera

Debatovat budou Paolo Gatto, italský dirigent a pedagog, Marie Kronbergerová, překladatelka

italských operních libret, a dramaturgyně opery NDM Eva Mikulášková.

StyleMag
  • 1
    Share