Kettlebell je univerzální pomůcka pro funkční trénink, kterou můžete nalézt jak v perfektně vybavených posilovnách, tak ale i v mnoha domácnostech. Jeho pořízení řadíme spíše mezi levnější záležitosti a po několika trénincích pod odborným dohledem, zvládnete cvičení s ním i v domácích podmínkách.

Co to je kettlebell?

O kettlebellu by se dalo říct, že je to tak trochu jiná činka. To je však velmi zjednodušený pohled. Ačkoli se kettlebellu často říká „kettlebellová činka“ toto označení není příliš přesné. Kettlebell totiž svým tvarem připomíná dělovou kouli s madlem a svými vlastnostmi se od činky poměrně liší.

Obsah obrázku osoba, exteriér, budova, muž

Popis byl vytvořen automaticky

Historie kettlebellu sahá až do carského Ruska, kde byl oblíbeným nástrojem vojáků ale i cirkusáků, kteří s jeho pomocí nabírali sílu. K nám se dostal nejprve z východu s vojskem Rudé armády a o několik desítek let později přišla druhá vlna ze západu.

Dvě vlastnosti kettlebellu, kvůli kterým mu propadnete

Kettlebell má mnoho výhod, tou největší je však jeho univerzálnost. Pomocí pravidelného a správného cvičení s kettlebellem je totiž možné dosáhnout nejen zlepšení kondice a síly, ale je i skvělým pomocníkem v nápravě chybných pohybových vzorců, zlepšení flexibility celého těla a v neposlední řadě v odstranění bolestí zad. 

Jeho univerzálnost lze spatřovat i v možnosti zvolit si zátěž přesně na míru. Při správně zvolené hmotnosti je tak jedná o pomůcku vhodnou pro vrcholové sportovce, ale i pro domácí občasné posilování.

Vedle univerzálnosti je jeho další klíčovou vlastností skladnost. Pokud hledáte vhodného pomocníka pro domácí cvičení či pro cvičení na cesty, kettlebell je ideální volba. Jeho kompaktnost je velmi příjemná, a i v malé domácnosti po něj snadno najdete místo pro uložení. Není tak problém pořídit si třeba dva o různých vahách.

Obsah obrázku budova, osoba, exteriér, silnice

Popis byl vytvořen automaticky

Cvičení s kettlebellem

Tak jako u každého cvičení i tady platí pravidlo, že kvalita je víc než kvantita. To znamená, že spíš než si klást otázku „kolik dřepů s kettlebelem zvládnu“, bychom se měli zaměřit na „jak kvalitně zvládnu udělat dřep s kettlebelem“ a až po 100% ovládnutí techniky se začít ptát na „kolik“. Množství není klíčové, klíčová je kvalita provedení cviku.

Důležitým parametrem kettlebellu je jeho váha. Ani s ní bychom to zpočátku neměli přehánět, protože příliš těžká pomůcka nám zabraňuje v kvalitě provedení cviku. Pro začátek tedy volte taková závaží, která v rukách ucítíte, ale zároveň Vás nebudou příliš limitovat ani při několikátém opakování cviku.

Tři základní cviky s kettlebellem

Naprostým základem je tzv. swing. Ten vychází z mrtvého bodu, pracujete při něm v kyčlích a máváte koulí zepředu dozadu. Tento cvik zvyšuje Vaši kondici, přispívá k rozvoji síly a posiluje střed Vašeho těla.

Druhým cvikem je všem dobře známý dřep. Ten nám pomáhá uvolnit kyčle a kotníky. Možná se Vám tento cvik zdá jako příliš jednoduchý, existují však jeho obměny – např. na jedné noze.

Obsah obrázku exteriér, budova, silnice, mladý

Popis byl vytvořen automaticky

Třetím cvikem je tzv. turecký vztyk. Turecký vztyk probíhá v několika fázích, při kterých se vstává z lehu do stoje a zpět do lehu, a to s kettlebellem nad hlavou. Tento cvik posiluje ramena, břicho i záda a mimo jiné například i velmi dobře zlepšuje koordinaci těla.

Možností, jak plně využít potenciál kettlebellu, je spousta. Osvojte si základy cvičení s ním a pusťte se do toho. Vaše tělo, ale i mysl, to ocení.