Řídíte firmu a chcete držet krok s nejnovějšími trendy? CRM a ERP systémy poskytují jasnou konkurenční výhodu. Ale protože se ve světě informačních technologií vše mění rychlostí blesku, je třeba sledovat nejnovější trendy a implementovat je dříve než konkurence. Abychom vám ušetřili čas, shrnuli jsme, jaké vymoženosti v oblasti CRM a ERP systémů budou tématem příštího roku.

Protože víme, jak snadno se dá v záplavě IT a byznys zkratek ztratit, nejprve rychle zrekapitulujeme pojmy CMR a ERP.

Co je CRM?

CRM (z anglického Customer Relationship Management) znamená řízení vztahů se zákazníky. Jednoduše řečeno vám tento systém pomůže porozumět potřebám zákazníků a efektivněji řídit prodej a komunikaci s nimi. CRM systém je obvykle propojen s dalšími informačními systémy, podporuje řízení prodeje, poskytuje užitečné informace, integruje se do sociálních médií a usnadňuje týmovou komunikaci. Díky CRM můžete lépe shromažďovat a třídit důležité informace o svých zákaznících a současně efektivně vyhodnocovat obchodní aktivity své společnosti.

Co je ERP?

ERP (z anglického Enterprise Resource Planning) se obvykle překládá jako plánování podnikových zdrojů nebo jako podnikový informační systém. V zásadě jde o komplexní typ softwaru, který pomáhá společnostem, a především pak jejich vedení, zefektivnit interní firemní procesy v oblastech jako akvizice, prodej, skladování, finance nebo třeba HR. ERP systém tedy zlepšuje celkové fungování podniku a jeho finanční situaci.

CRM trendy pro rok 2022

  1. Mobilní CRM

Telefony používáme dnes a denně. Někteří manažeři či „obchoďáci“ je mají téměř přirostlé k ruce. Zákazníci si na nich prohlížejí webové stránky a nakupují produkty. Proč toho tedy nevyužít? Mobilní telefon v některým oblastech stále více nahrazuje počítače a notebooky. Proto mají mnohé softwary tendenci přecházet do mobilních telefonů. CRM software není výjimkou. Objevují se CRM aplikace, které fungují v telefonu stejně dobře jako na desktopu.

I když tento software v mobilu přináší mnohé výhody, je zde třeba dávat velký pozor na bezpečnost. Vzhledem k tomu, že se CRM systém zabývá citlivými a často uživatelsky chráněnými daty a mobilní zařízení se dají snáze hacknout, musí být v tomto případě kyberbezpečnost naprostou prioritou.

Tip: Podívejte se také na trendy v kyberbezpečnosti a komplexního rádce, jak se chránit na všech frontách.

  1. Umělá inteligence a automatizace

Umělá inteligence (AI) už není jen zajímavým prvkem sci-fi literatury nebo filmů, ale stává se běžnou součástí našich životů. Stejně jako v jiných odvětvích i v CRM je žhavým tématem. Díky cloudu je implementace AI snazší i pro střední a menší podniky.

Prvním pozitivem umělé inteligence pro CRM systém je, že vám pomůže s prediktivní analýzou a upozorní vás na užitečné typy dat. Můžete tak snadněji předvídat nákupní chování zákazníků. Umělá inteligence vám také pomůže se segmentací zákazníků tím, že poskytne další informace o tom, jak se vaši zákazníci při nákupech chovají. To vám umožní lépe zacílit prodejní a marketingové kampaně. V neposlední řadě vám AI umožní používat chatboty a voiceboty, které za vás ve velké míře obstarají zákaznický servis. Především mohou pracovat i mimo pracovní dobu vašich zaměstnanců.

Takový trend platí i pro IoT, tedy internet věcí. Očekává se, že do roku 2025 bude po celém světě více než 64 miliard zařízení IoT. Ta budou pro podniky neocenitelným pomocníkem. V oblasti CRM můžete s technologiemi IoT analyzovat a uspokojovat potřeby svých klientů novými a proaktivními způsoby, které byly dříve nepředstavitelné.

Podobně je AI prospěšná i EPR systémech, ale o tom dále.

  1. Sociální CRM

Sociálním CRM se myslí propojení sociálních sítí s CRM systémem. Díky němu získáte lepší přehled o tom, co vaši fanoušci publikují a můžete tak svůj marketing lépe zaměřit na svou cílovou skupinu. Lépe porozumíte vztahu zákazníků k vaší značce a získáte ucelený přehled o svých (i potenciálních) klientech. Také můžete rychleji a lépe reagovat na komentáře a budovat pevnější vztahy se zákazníky.

ERP trendy pro rok 2022

  1. Personalizovaný ERP software

Univerzální ERP řešení budou minulostí. Trendem je poskytovat firmám plánovaní podnikových zdrojů přesně na míru, aby odráželo potřeby společnosti. Systémy budou v budoucnu pravděpodobně obsahovat rozsáhlejší uživatelské rozhraní, které uspokojí různorodé potřeby společností. Také integrace s jiným softwary se stane samozřejmostí. Ostatně už nyní je ve většině případů standardem.

  1. ERP v mobilu

Podobně jako u CRM bude mobilní verze ERP jednou ze základních funkcí systému. ERP software v mobilním telefonu umožní mimo jiné pracovat odkudkoliv a kdykoliv, což ocení především zaměstnanci pracující na dálku. Stejně jako v případ CRM je zde největší výzvou dobré zabezpečení.

  1. ERP v cloudu

Cloudové ERP není samo o sobě novinkou, ale až nyní sledujeme jeho výrazný vzestup. S narůstající popularitou cloud computingu čím dál více dodavatelů nabízí možnost ERP hostovaného v cloudu. Díky tomu jsou ERP systémy dostupnější pro malé a střední podniky, které se navíc nemusí starat o údržbu a aktualizace systému. Trhu v současnosti dominují SaaS ERP. Některé firmy upřednostňují hybridní ERP řešení, které kombinuje cloud i místní software (on-prem).

  1. Automatizace a využití umělé inteligence

Podobně jako u CRM systémů i u plánování podnikových zdrojů je umělá inteligence, a především pak automatizace, hlavním trendem. Inteligentní ERP řešení (známé také jako iERP) zvládnou vytvářet pracovní postupy, snižovat chyby, zkracovat dobu načítání informací a mnohé další. Automatizují hodiny rutinních procesů a poskytnou tak zaměstnancům více času, který mohou využít na hodnotnější práci. Analyzují také vaše historická data a kombinují je s informacemi z jiných oddělení. Systém pak může navrhnout efektivnější způsoby provádění interních firemních procesů.

Předchozí článekCo nosit k džínům typu mom jeans?
Další článek4 tipy, které by měl znát každý začínající freelancer