Pandemie inspirovala řadu českých módních návrhářek a designérek k novému směru jejich tvorby, in jsou hedvábné roušky i šperky s povzbudivými motivy. 

Známá pražská šperkařka Jitka Kudláčková například nabízí kolekce s povzbudivými symboly, které mají pomoci překonat náročné období. Šperky z kolekce Andělé a andělíčci tvoří přívěsky a náušnice ve tvaru zlatého andělíčka doplněného diamanty. Součástí kolekce Láska, víra a naděje jsou zlaté šperky složené ze symbolů srdce, křížku a kotvy. „Odjakživa díky nim vyhráváme bitvy, překonáváme nejtěžší chvíle a radujeme se ze života. Lásku, víru a naději budeme vždy potřebovat,“ říká Kudláčková. „Kolekce Andělé a andělíčci byla vytvořena jako podpora a pozitivní symbol,“ dodává.

Velkým zásahem do běžné tvorby byla zejména první fáze pandemie pro ostravskou návrhářku a malířku Marcelu Vymyslickou. Ze dne na den se ukázalo, že Česko nemá dost ochranných roušek, proto se návrhářka, která šije pro vlastní značku luxusních oděvů Marva de Luxe, přes noc proměnila v dodavatelku až 200 kusů roušek denně pro potřebné. „Končily jsme ve 21.30 a já odcházela domů jako Pinocchio, dřevěné nohy i ruce. Když jsme počítaly deset kusů roušek pořád dokola a nemohly se dopočítat, řekly jsme si, že už asi je čas jít domů. Dvě švadlenky doslova zavařily šicí stroj,“ popisuje jeden z náročných březnových dní Vymyslická. Podle návrhářky zájem o kvalitní roušky stále trvá i nyní, kdy se opatření rozvolňují. „I sousedi z Německa se přihlásili o roušky, zajímají se především o hedvábné roušky, které jsou velmi příjemné na kůži a dá se v nich dýchat,“ říká. 

Nyní se Marcela Vymyslická zase začíná soustředit na své původní plány, které narušila pandemie. „V nejbližší době otevřeme nový stylový showroom, kde budou mít zákazníci konečně možnost vyzkoušet si v hezkých podmínkách oděvy, zhlédnout mé obrazy, a přitom si dát v klidu kávu a posedět. Doteď se vše zkoušelo na dílně,“ vysvětluje.

Podobně hektické dny zažívala v minulých týdnech i pražská návrhářka Ivana Rosová, která šila mimo jiné i pro lékaře, sestřičky, i rodiče malých pacientů na dětském oddělení hematologie a onkologie v pražské motolské nemocnici. „Vyrobili jsme kolem 30,000 roušek. Jsem moc ráda, že navzdory krizi jsme jako módní firma mohli přispět k okamžité pomoci a pokračovat alespoň v nějaké formě byznysu,“ říká Rosová a nastiňuje své další plány. „Před krizí jsme měli naplánovanou novou kolekci pro jaro/léto 2020, ale tu jsme museli zrušit jako většina módních značek. Plánujeme teď menší kolekci na léto, kde uvedeme novou linii velikostí i pro plnoštíhlé a větší kolekci plánujeme na podzim/zimu 2020. A také posílíme náš market a online prodej, který nás v době krize zachránil,“ doplňuje.

Všechny tvůrkyně zmíněné v článku jsou členkami Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek (ČMAPM – www.cmapm.cz), která podporuje jejich tvorbu i aktivity a byznys dalších 160 členek.

Předchozí článekDCU – Váš osobní zubař
Další článekTypické vlastnosti matrací z paměťové pěny. Získá si díky nim i vás?