Home Zprávy Quinoa, zdravá potravina

Quinoa, zdravá potravina

195
0
SHARE

Quinoa neboli merlík čilský pochází z latinské Ameriky a v dnešní době zažívá velký boom.

I když to není žádná nová potravina, je dnes populární především kvůli svému využití ve vegetariánské kuchyni.

Mnoho lidí ji označuje jako obilninu, ale pravá obilnina to není. Quinoa je jednoletá bylina, která je 1-2 metry vysoká. Má vysoký obsah bílkovin, a proto se dá uplatnit i ve zdravé výživě.

Semeno quinoi je oblé, obvykle 1-2 mm velké. Může mít černou, hnědou, fialovou, červenou, oranžovou i žlutou barvu. Tu má však jen obal semene, který musíme před konzumací odstranit. Po odstranění tohoto obalu je semeno vždy bílé. Konzumovat se však dají i její listy, ale pouze během růstu rostliny.

Quinoa
Quinoa

Největší využití mají semena, která se dají použít k vaření kaše, mletí mouky, zahuštění polévek i k výrobě cereálií. Ovšem jde z nich vyrobit i pálenka. Výhoda mouky připravené z této rostliny je, že neobsahuje lepek což je v dnešní době velmi žádaná vlastnost. Semena jsou plná vitamínů, esenciálních bílkovin, sacharidů a mají vysokou energetickou hodnotu.

Návod jak si quinou připravit:

Budeme potřebovat:

1 dýni, 1 cibuli, 100 g quinoi, 100 g sýru feta, 1 menší mrkev, olivový olej, pepř, sůl, oregano, citronová šťáva.

Dýni zbavíme slupky a jádřince, nakrájíme na měsíčky. Ty vyskládáme na pečící papír, osolíme, opepříme a dáme do předehřáté trouby na 180 stupňů péct do změknutí (cca 35 minut). Mezitím quinou propláchneme vodou a vaříme v poměru 1:2 ve vodě. Na oleji si zpěníme cibuli, přidáme nastrouhanou mrkev a uvařenou quinou, osolíme, přidáme oregano a dusíme společně asi 10 minut. Poté přidáme citronovou šťávu a sýr feta. Změklé měsíčky dýně vyjmeme z trouby, naplníme je připravenou směsí a dáme ještě na 10 minut zapéct. Podáváme jako přílohu k masu nebo samotné jako vegetariánské jídlo.

Dobrou chuť!

Redakce Press-Media

Doporučuje další zajímavé články na mediích

e-Žena.cz

MetSo.cz

40plus.cz

StyleMag